Kunsten å forenkle et komplisert budskap

Hvordan forklarer du ”biologisk behandlingsløsning for organiske avfallsfraksjoner” på en enkel måte?

Animasjonsfilm kan være et godt valg dersom du skal illustrere avanserte prosesser eller produkter. Vi laget denne filmen til sunnmørsbedriften Hyperthermics, som er de første i verden som bruker levende høytemperatur-organismer til å lage fornybar energi i form av biogass. Hyperthermics har nemlig utviklet en unik bioteknologi som lager grønn energi av ulike typer bioavfall. Ved hjelp av levende bakterier, som tåler høy varme, utvinnes det mer ren energi enn ved vanlige anlegg - på mye kortere tid! Det tok oss en stund å forstå hva de egentlig holder på med.

En god strategi i bunn

- Vi tok kontakt med I&M fordi vi trengte hjelp til å definere hvem vi skulle være som selskap, og hvordan vi skulle kommunisere det. Vi driver jo med relativt ”sære” ting. Hvordan vi skulle forklare det? Hvordan spisse det? Vi ville så mye, i ulike retninger. I&M stilte de riktige spørsmålene, og vi måtte gjøre noen valg. Nå har vi en strategi og en ramme på merkevaren vår. Det er en god grunnmur som vi bygger selskapet videre på. Animasjonsfilmen er laget som et ledd i denne planen, sier Erlend Haugsbø, markeds- og salgsansvarlig i Hyperthermics.

Jo enklere, jo bedre

Alle bedrifter og bransjer har sine faguttrykk, sitt stammespråk. Som man selv ikke alltid tenker over, men som kan gjøre det vanskelig for andre å forstå hva du vil fortelle. I&M er intet unntak, vi plumper også iblant ut med ord og uttrykk som kun vi selv forstår. Det er aldri feil å forenkle det du vil fortelle. Du blir lettere lagt merke til, og du øker sjansene for at historien du forteller blir forstått, og likt - av de du ønsker å nå.

- Vi har ofte så mye vi vil fortelle. Da er det viktig å holde seg til kjernen. Et tips er å skrelle vekk alt du ikke trenger, si kun det aller, aller viktigste – bruk færre og enklere ord, og alltid bilder eller illustrasjoner. Med Hyperthermics gav vi de hypertermofile bakteriene, som blant annet lever på havbunnen, et ”ansikt”. Deretter satte vi dem inn i gjenkjennelige situasjoner. Filmen viser historien om den avanserte teknologien til Hyperthermics fra start til slutt, på en måte som vi tror de fleste forstår, forteller Diana Myrstad, prosjektleder i I&M.

Har du noe du trenger å forenkle? Ta kontakt på e-post kontakt@iogm.no – vi hjelper deg!